Od polja do flašice parfema Chanel No.5
« Nazad na prethodnu stranicu U kasno proleće, svakog jutra oko 9:30 pčele doleću u polje Žozefa Mila, u Pegomasu u Francuskoj. U daljini se vide obrisi Alpa, tu je i blag mediteranski vetar. Porodica Mil ima ekskluzivno pravo da uzgaja jasmin i ruže za modnu kuću Chanel.
Kada ruže počnu da cvetaju, svih 50 ari se moraju obrati za dve nedelje. Mil radi sa svojim zetom Fabrisom Bjankijem koji nadgleda 70 berača, među kojima najviše ima žena iz Turske i četvoricu snagatora koji nose korpe sa cvetovima. Očekuje se da naberu oko 37 tona cveća. Berači rade u paru i dok beru cveće uglavnom tračare. Sinhronizovanost pokreta žena i njihovi svetli šeširi širokih oboda deluju kao scena s neke Brojgelove slike.
Kada je cvet ubran, njegovo ulje se mora izvući brzo, pre nego što počne fermentacija. Stavite jedan u šaku. Čak i posle dva, tri minuta neće imati isti miris - kaže Mil. I u pravu je, ruža dobija biberastiji miris. Od 300 do 500 ruža daju kilogram. Nosači su natovarili korpe od po 10 kilograma u kamion. Za manje od sat vremena cveće je isporučeno u fabriku. Koristimo izraz "la fleur au flacon" ili "cveće u boci". Ja radim kao slikar sa svojim specijalnim bojama. To je naša posebna nijansa parfema - kaže Olivije Polž "glavni nos" Chanel parfema. On je četvrti "nos" u istoriji kuće Chanel, a posao je preuzeo od svog oca.
Milov rođak, Žan Fransoa Viel nadgleda fabriku i proces u kom se cveće transformiše u miris. Sirov materijal - cveće, postaje voskaste strukture, a iz tog "voska" se dobija visoko koncentrovano ulje koje ide u mnoge parfeme.
Radnici sipaju prepune korpe u ogromne metalne bačve, kao plen posle unosne pljačke. To je faza u kojoj aroma prelazi u čvrsto stanje. Radnici koriste vile da "smire gomilu" cveća, a Viel dodaje dve hiljade litara heksana, tečnosti bez mirisa, koja se zagreva do 68 stepeni Celzijusa, i onda se bačve ponovo otvaraju. Cveće više nije roze, već braon. Vazduh smrdi na prepečen tost. Pod fabrike izgleda kao da je povorka nekog venčanja upravo prošla.Ima tu mnogo više koraka do samog kraja. Svaka flašica od 30ml parfema Chanel No.5 predstavlja zagrobni život hiljadu cvetova jasmina i 12 ruža iz Pegomasa.
Živ materijal vam daje identitet kakav vam ne može dati nijedan sintetički. Ljudi o parfemu misle kao o nečemu ekskluzivnom, ali ja zaista volim ovu njegovu perspektivu "noge u blatu" - zaključio je Polž.